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6th Patient Monitoring Roundtable: Focus on Tele-Surveillance

Hacking Health Berlin

German version of the text available below

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At our 6th roundtable on September 29, 2022, we addressed the topic: “Tele-Surveillance: replacement for the general ward?”. In order to answer this question, we first had to clarify what “tele-surveillance” actually is. Central aspects were the continuous and “remote” recording of vital parameters as well as an optimal balance between freedom and security, since the status of the patient could always be assessed and necessary measures could be initiated immediately in an emergency. 

The roundtable again focused on the people-process-technology model: What aspects are important in the various dimensions regarding the implementation of tele-surveillance?

First, in the technology dimension, the guarantee of data protection and privacy and the technological infrastructure were identified as relevant aspects. 

In the discussion of the process dimension, it emerged that too much regulation and overly high requirements make it difficult for new players to enter the market. This leads to a lack of competition and thus to dampened innovation. In addition, all participants saw the need for clinical evidence and corresponding guidelines.

In the people (stakeholders) dimension, there were mixed opinions. On the one hand, patients were seen as a potential obstacle, as they are often very skeptical about new technologies. On the other hand, tele-surveillance could strengthen the patients’ sense of security by closing a gap in health care and boost their trust in the healthcare professionals. 

Based on the people-process-technology model and best practices – such as the Jeroen Bosch Hospital in the Netherlands or the nephrology department of the Charité – necessary steps for ensuring successful tele-surveillance were identified: Providing the necessary digital skills, adapting or developing regulations and financing models, and ensuring interoperability. 

So what does this mean for us? In short: Bring newly identified stakeholders on board (e.g. politicians), establish training options for clinical staff, and introduce hands-on workshops! 

We would like to thank all Roundtable participants for their engagement, the captivating discussion and we’re already looking forward to the next Roundtable event!

The organizing team of the Patient Monitoring Roundtable

> Back to Hacking Health Berlin

 

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6. Patient Monitoring Roundtable: Tele-Surveillance im Fokus


Bei unserem
sechsten Roundtable am 29. September 2022 beschäftigten wir uns mit dem Thema: “Tele-Surveillance: Ersatz für die Normalstation?”. Um diese Frage beantworten zu können, musste zunächst geklärt werden, was “Tele-Surveillance” eigentlich ist. Zentrale Aspekte waren die kontinuierliche und “remote” Aufzeichnung von Vitalparametern sowie eine optimale Balance zwischen Freiheit und Sicherheit, da der Status der Patient:innen stets eingeschätzt und notwendige Maßnahmen im Notfall sofort eingeleitet werden könnten. 

Den Fokus des Roundtables bildete erneut das People-Process-Technology-Modell: Welche Aspekte sind in den verschiedenen Dimensionen bei der Implementierung von Tele-Surveillance von Bedeutung?

Zunächst wurden in der Dimension Technologie die Gewährleistung des Datenschutzes und der Privatsphäre sowie die  technologische Infrastruktur als relevante Aspekte identifiziert. 

Bei der Diskussion der Dimension Prozess kam heraus, dass eine zu starke Regulation und zu hohe Anforderungen den Markteintritt für neue Akteure erschweren. Dies führe zu einem Mangel an Wettbewerb und damit zu einer gedämpften Innovationskraft. Zudem sahen alle Teilnehmenden Notwendigkeit in klinischer Evidenz und entsprechenden Richtlinien.

In der Dimension Personen (Stakeholder) gab es gemischte Meinungen. Einerseits seien Patient:innen ein mögliches Hindernis, da sie oft sehr skeptisch in Bezug auf neue Technologien seien. Andererseits könne Tele-Surveillance durch den Schluss einer Lücke in der Gesundheitsversorgung das Sicherheitsgefühl der Patient:innen stärken und ihr Vertrauen in die behandelnden Akteure festigen. 

Angelehnt an das People-Process-Technology-Modell und die Best Practices – wie das Jeroen Bosch Hospital in den Niederlanden oder auch die Nephrologie der Charité – wurden notwendige Steps für das Sicherstellen von erfolgreicher Tele-Surveillance identifiziert: Vermittlung von erforderlichen digitalen Kompetenzen, Anpassung bzw. Entwicklung von Regularien und Finanzierungsmodellen sowie Sicherstellung der Interoperabilität. 

Was heißt das nun für uns? Kurz gesagt: Neu identifizierte Stakeholder (z.B. Politiker:innen) zusätzlich an Bord holen, Weiterbildungsoptionen für das klinische Personal etablieren und Hands-on Workshops einführen! 

Wir danken allen Teilnehmenden des Roundtables für ihr Engagement, die fesselnde Diskussion und freuen uns auf bereits auf den nächsten Roundtable!

Das Organisationsteam des Patient Monitoring Roundtable

> Back to Hacking Health Berlin

 

Hacking Health Berlin6th Patient Monitoring Roundtable: Focus on Tele-Surveillance